Cara-cara Mandi Wajib Yang
Betul Mengikut Syarat Sah Mandi Wajib.
Soalan;
Macam mana mandi hadas besar dengan betul,
mudah dan mengikut sunnah nabi. Bolehkah kita menyentuh kemaluan ketika mandi
atau itu boleh membatalkan mandi kita tadi? Saya was-was dalam hal ini.
Jawapan;
Kaifiyat mandi hadas yang sempurna dan mudah
diamalkan ialah dengan mengikut cara mandi Nabi s.a.w., antaranya yang
diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah r.a sebagaimana berikut;
“Adalah Rasulullah s.a.w. apabila baginda
mandi janabah, baginda mula dengan membasuh dua tangannya. Kemudian baginda
menuangkan air ke tangan kirinya dengan menggunakan tangan kanannya, lalu
(dengan tangan kiri itu) baginda membasuh kemaluannya. Kemudian baginda
mengambil wudhuk sebagaimana wudhuk untuk mengerjakan solat. Kemudian baginda
mengambil air, lalu memasukkan jari-jarinya ke akar rambutnya hingga apabila
melihat air telah membasahi seluruh (kulit kepala dan akar-akar rambutnya),
baginda mencebuk air (dan menjirus) ke kepalanya sebanyak tiga cebukan.
Kemudian baginda menyiram air ke seluruh badannya. Kemudian baginda membasuh
kedua kakinya” (HR Imam Muslim).
Dari hadis di atas, dapat kita simpulkan cara
mandi hadas seperti berikut;
1 - Setelah membaca Bismillah, mulakan dengan
membasuh dua tangan. Di dalam hadis yang lain, ada dinyatakan baginda membasuh
dua tangannya sebanyak dua atau tiga kali.
2 - Kemudian basuh kemaluan dan najis di
badan jika ada dengan menggunakan tangan kiri.
3 - Setelah itu ambil wudhuk sebagaimana yang
biasa dilakukan.
4 - Kemudian mulakan mandian dari bahagian
kepala terlebih dahulu hingga rata air di seluruh kepala termasuk di
celah-celah rambut.
5 - Selesai bahagian kepala, lakukan mandian
di bahagian badan pula; dari leher ke bawah. Sunat menjirus bahagian kanan
terlebih dahulu, kemudian baru diikuti sebelah kiri.
6 - Semasa mandi, tangan hendaklah
menggosok-gosok badan terutamanya bahagian-bahagian yang berlipat yang
dikhuatiri tidak sampai air jika tidak digosok.
7 - Akhiri mandian dengan membasuh kedua kaki
dan menggosok dicelah-celah jarinya.
8 - Ketika mandi itu, jangan lupa berniat di
dalam hati melakukan mandi yang diwajibkan atau berniat mandi untuk
menghilangkan hadas besar dari badan.
Menyentuh kemaluan tidaklah membatalkan
mandi. Ia hanya akan membatalkan wudhuk. Semasa mandi, jika menyentuh kemaluan
itu dilakukan dengan niat/tujuan meratakan air ke bahagian kemaluan, tidaklah
perlu mengulangi wudhuk kembali selepas mandi kerana sentuhan itu terpaksa dilakukan
untuk menyempurnakan mandi wajib. Namun jika sentuhan itu berlaku setelah
bahagian kemaluan itu telah diratakan air (semasa mandi itu) atau setelah
selesai mandi, maka ketika itu barulah wajib mengambil wudhuk kembali selepas
mandi. Adapun mandi, ia tidak terjejas semata-mata dengan menyentuh kemaluan.
Walahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Majmu’, Imam
an-Nawawi, 2/230.
MANDI HADAS DENGAN
SHOWER DAN BILANGAN JIRUSAN
Soalan; Assalamualaikum, Ustaz, Adakah sah mandi
hadas dengan “shower”? Dengan meratakan air ke seluruh badan sahaja tetapi
tidak ada bilangan jirusan. Jika tidak sah, apa yang sepatutnya saya buat.
Terima kasih. Hamba Allah yang keliru
Jawapan;
Para ulamak mereka membahagikan
perbuatan-perbuatan yang perlu dilakukan di dalam ibadah (solat, puasa, haji,
mandi hadas dan sebagainya) kepada dua kategori;
1 - Perbuatan-perbuatan rukun
2 - Perbuatan-buatan sunat
Perbuatan-perbuatan rukun jika ditinggalkan
akan menyebabkan ibadah rosak dan batal. Adapun perbuatan-perbuatan sunat jika
ditinggalkan tidaklah menyebabkan ibadah rosak dan batal, akan tetapi akan
mengurangkan pahala ibadah.
Bagi mandi hadas/wajib, perbuatan-perbuatan
rukun ialah;
1 - Berniat mandi hadas
2 - Meratakan air ke seluruh badan.
Jika seseorang mandi dengan menyempurnakan
dua perkara di atas, sahlah mandi hadasnya. Pertama, ia berniat di dalam hati
ketika mandi itu bahawa mandi yang dilakukannya itu adalah bertujuan untuk menghilangkan
hadas (bukan mandi biasa). Kedua, ia meratakan air ke seluruh badannya termasuk
celah-celah rambut dan kawasan-kawasan yang berlipat di badan. Cara bagaimana
ia mandi (sama ada dengan menyelam atau menjirus atau berdiri di bawah shower
atau air terjun) tidaklah menjadi syarat asalkan air merata ke seluruh badan
(dari hujung rambut hingga ke hujung kaki). Begitu juga, tidak disyaratkan
bilangan jirusan tertentu. Jika dengan sekali jirusan sudah dapat meratakan air
ke seluruh badan, memadai dengannya. Jika tidak, perlulah diulangi jirusan
hingga diyakini air telah sampai ke serata badan. Namun, makruh mandi dengan
terlalu banyak air hingga menimbulkan israf (pembaziran). Di dalam hadis,
diceritakan bahawa; “Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam- mandi dengan hanya
segantang air sahaja” (HR Imam al-Bukhari dan Muslim dari Anas. Lihat hadis ini
dalam Bulughul-Maram, bab al-Wudhu’).
Itu adalah had wajib yang mesti dilakukan
ketika mandi hadas. Adapun jika ingin mendapat pahala yang sempurna, hendaklah
melakukan juga perbuatan-perbuatan yang disunatkan semasa mandi. Menurut mazhab
Syafiie, di antara perbuatan yang disunatkan ketika mandi hadas ialah;
1 - Membaca Bismillah.
2 - Dimulai dengan membasuh kedua tangan.
3 - Menggunakan tangan kiri ketika membasuh
kemaluan dan ketika menghilangkan najis di badan jika ada.
4 - Mengambil wudhuk sebelum mula mandi.
5 - Mandi dari atas ke bawah; yakni dari
kepala turun ke kaki.
6 - Menggosok celah-celah rambut dengan air,
kemudian menjirus air ke kepala dengan tiga kali cebukan air.
7 - Mandi dari sebelah kanan, kemudian baru
kiri, yakni menjirus badan sebelah kanan dahulu, baru sebelah kiri.
8 - Mengulangi mandi sebanyak tiga-tiga kali
bagi setiap anggota.
9 - Menggosok-gosok badan dengan tangan
ketika mandi.
10 - Menyelati celah-celah jari tangan dan
kaki (jika dikhuatiri air tidak sampai tanpa diselati, wajiblah melakukannya).
11 - Membaca doa apabila selesai mandi
sebagaimana doa selepas mengambil wudhuk.
Wallahu
a’lam.
No comments:
Post a Comment