Saturday, December 28, 2013

10 Pesanan Imam Shafie

Assalamualaikum... Jom hayati 10 pesanan dari Imam Shafie... Moga kita semua beroleh manafaat dan kebaikan dari ilmu perkongsian ini... Amin...

Sumber :- https://www.facebook.com/dhjah

10 PESANAN IMAM SHAFIE

Sebelum Imam Shafi'e wafat, beliau sempat berpesan kepada muridnya serta umat islam umumnya.
Berikut adalah kandungan wasiat tersebut ;-

" Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan 10 perkara :-

1 - Hak Kepada Diri : Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

2 - Hak Kepada Malaikat Maut : Mengqada'kan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang dizalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada ALLAH.

3 - Hak Kepada Kubur : Membuang tabiat suka menabur fitnah, tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan  solat tahajjut dan membantuorang yang dizalimi.

4 - Hak Kepada Mungkar Nangkir : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

5 - Hak Kepada Mizan (Neraca Timbangan Amalan Pada Hari Qiamat) : Menahan kemarahan, banyakkan berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menahan kesulihatan.

6 - Hak Kepada Sirat (Titian Yang Merintangi Neraka Pada Hari Qiamat) : Membuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

7 - Hak Kepada Malik (Malaikat Penjaga Neraka) : Menangis lantaran takutkan Allah S.W.T, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah ketika terang-terangan serta sembunyi-sembunyi dan memperelokkan akhlak.

8 - Hak Kepada Ridhzuan (Malaikat Penjaga Syurga) : Merasa redha kepada qahda' Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dari melakukan maksiat.

9 - Hak Kepada Nabi Muhammad : Berselawat ke atasnya, berpegang dengan syariat, bergantung kepada Al Sunnah (Hadith), memyayangi para sahabat dan bersaing dalam mencari kelebihan dari ALLAH.

10 - Hak Kepada ALLAH s.w.t : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

" Jadikanlah iman dan taqwa sebagai pakaian kita di dunia agar, pakaian dari syurga yang membaluti kita di akhirat kelak.."
" Sesungguhnya ALLAH itu Maha Melihat dan tidak pernah tidur walau sedetik pun. Setiap amal perbuatan kita akan dihitung walau sebesar zarah sekalipun."
" Semoga kita berada di dalam golongan hamba-Nya yang tidak pernah alpa mengingati-Nya..."

No comments:

Post a Comment